Wat mag het kosten?
Economie en Toerisme | R2021 | B2022 | B2023 | B2024 | B2025 | B2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 142 | 205 | 308 | 298 | 298 | 298 |
Baten | 247 | 340 | 690 | 1.027 | 1.085 | 1.201 |
Saldo baten en lasten | 105 | 135 | 382 | 730 | 788 | 904 |
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | - | - | 2 | 29 | 12 | 7 |
Saldo reserves | - | - | 2 | 29 | 12 | 7 |
Saldo | 105 | 135 | 384 | 759 | 800 | 911 |
Toelichting Financieel overzicht
LASTEN
De lasten binnen dit deelprogramma stijgen meerjarig circa € 100.000 als gevolg van de herverdeling van de salarislasten naar de taakvelden.
BATEN
Forensenbelasting
We verwachten dat de opbrengsten aan forensenbelasting in 2023 toenemen met € 25.000 ten opzichte van 2022.
Toeristenbelasting
Het aantal (buitenlandse) toeristen dat in de hotel(s) en aanverwante accommodaties in de gemeente Ouder-Amstel verbleef, is door de gevolgen van corona nog niet terug naar de volledige bezettingsgraad in verhouding tot pre-corona (2019). De verwachting is dat in 2024 het aantal overnachtingen/de toeristenbelasting weer op het oude niveau van voor de coronapandemie zit. Door deze ontwikkelingen is het noodzakelijk om de verwachtte bezettingsgraad/opbrengsten voor 2023 tot en met 2026 te blijven monitoren.
In de komende 1e en 2e Burap 2023 zal, op basis van actuele data en prognoses, duidelijk worden wat de ontwikkelingen zijn in het herstel van de inkomsten toeristenbelasting. In de begroting 2023 is rekening gehouden met een toename van opbrengsten toeristenbelasting van € 325.000 ten opzichte van begrotingsjaar 2022. Per saldo verwacht de gemeente een opbrengst van circa € 580.000 te gaan realiseren.
De overige baten hebben betrekking op de belasting aan producenten binnen de bedrijveninvesteringszone.